Jak schudnąć nie wydając pieniędzy?

W Polsce zapanowała moda na bycie w formie. Dobrze widziane jest uprawianie jakiegoś sportu, przestrzeganie zdrowej diety i aktywny sposób życia.

W każdym mieście powstały nowe kluby fitness i siłownie. Nie wszystkim jednak odpowiada tego typu sposób na poprawę sylwetki i kondycji. Jedni nie mają czasu, inni krępują się ćwiczyć w grupie, jeszcze inni nie chcą wydawać pieniędzy na karnety wstępu.

Na szczęcie jeszcze nie wszystko stracone. Wciąż możemy wymodelować ciało, poprawić kondycję i zdrowie. Możemy schudnąć w domu! Jak?

Domowe sposoby na odchudzanie są skuteczne. Dlaczego? Dlatego , że możemy wprowadzić je w życie od zaraz, nie wymagają nakładów finansowych i nie możemy wykręcać się brzydką pogodą, brakiem pieniędzy na karnet do klubu fitness czy na wizytę u dietetyka.

Jest wiosna i wielkimi krokami zbliża się lato i upragniony urlop. Jeśli już dziś wprowadzisz w życie poniższe zasady szybko zgubisz zbędne kilogramy, lepiej się poczujesz, odzyskasz energię, zdrowie i zaoszczędzisz pieniądze.

Nie trać czasu na dietę cudtanie-odchudzanie

Nie chodzi o dietę cud. Istnieją dużo prostsze sposoby na zgubienie zbędnych kilogramów. Wystarczy zmienić przyzwyczajenia.

  • 5 posiłków dziennie. Spożywaj 3 główne posiłki (śniadanie, obiad i kolacje) i 2 przekąski, najlepiej o stałych porach, zachowując 2-3 godzinny odstęp między nimi. Regularne posiłki powodują to, że organizm nie odkłada zapasów.
  • Więcej warzyw i owoców, najlepiej surowych! Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ), zgodnie z rekomendacją WHO, zaleca spożywanie co najmniej 400 g warzyw i owoców dziennie podzielonych na 5 porcji. Jedną z nich może stanowić szklanka soku (200 ml). To jednak absolutne minimum. Najnowsze doniesienia naukowe sugerują, że najlepiej spożywać codziennie 7 porcji warzyw i owoców. A nawet więcej.
  • Pij dużo wody, najlepiej niegazowanej.
  • Stopniowo zmniejszaj spożywane porcje. Najłatwiej osiągnąć to zastępując duże talerze średnimi, a potem małymi.

tania-dietaOgranicz spożycie a najlepiej wyeliminuj z codziennej diety:

  • Wyrzucamy słodycze, gotowe soki owocowe ze sklepu i coca-colę, ponieważ zawierają dużo cukru. Samo ograniczenie, a najlepiej odstawienie tych produktów spowoduje, że na wstępie zgubisz od 1 do 2 kg. Najlepszą metodą jest wyeliminowanie tych produktów z domu, żeby nas nie kusiły.
  • Ogranicz spożycie kawy. Co prawda kofeina przyśpiesza spalanie tłuszczu, ale nadmiar kawy podrażnia żołądek.
  • Zrezygnuj z gotowych posiłków: wszelkie fastfoody i gotowe potrawy ze słoików. Tego typu produkty są mocno przetworzone i zawierają dużo niezdrowych i tuczących konserwantów, tłuszczów i soli.
  • Ogranicz papierosy – osłabiają naczynia krwionośne i zakłócają krążenie.

Sprzątanie domu niczym trening w klubie fintess

Nie spalimy tłuszczu, jeśli nie zwiększymy aktywności fizycznej. Nie chodzi o to by znaleźć teraz insywne zajęcia typu: spinning. Domowe czynności są okazją do ćwiczeń. Możemy prasowanie, odkurzanie i inne obowiązki domowe potraktować jako trening, który ma na celu zgubić zbędne kalorie. Przy okazji dom będzie czysty a my nie wydamy pieniędzy na siłownię, czy zajęcia z aerobiku.

  • tani-fitnessPrasując możemy spalić 144 kalorii w godzinę. Jak ?

Prasowanie to świetny czas na wyrzeźbienie nóg i rąk. Miskę z praniem postaw na podłodze koło deski do prasowania. Sięgając po kolejne ubrania do prasowania zamiast pochylać się na wyprostowanych nogach zrób przysiad. Podczas prasowania rozstaw stopy na szerokość bioder i napinaj mięśnie łydek i pośladków. Potem unoś pięty w górę napinając mięśnie łydek.

  • Myjąc okna możemy stracić nawet 250 kalorii w godzinę.

Przy tej czynności ważne jest by energicznie zmywać powierzchnie z góry na dół i z lewej strony na prawą raz jedną ręka, zmieniając co 15 sekund rękę. Jeśli podczas mycia musisz sięgnąć niżej, pamiętaj, aby się nie pochylać. Rób przysiady, dzięki czemu znacznie wzmocnisz swoje nogi.

  • Mycie łazienki i samochodu angażuje najwięcej partii mięśni. Przez pół godziny takiego zajęcia spalisz ok. 135 kcal. Trzeba jednak świadomie napinać poszczególne partie mięśni.
  • Żeby umilić sobie czas zadbaj o motywująca muzykę – na pewno pomoże to nadać rytm wykonywanym czynnościom. Dodatkowo spiewając spalisz kolejnych 60 kcal.
  • Po skończeniu sprzątania nie można również zapomnieć o rozciąganiu, co pozwoli uniknąć zakwasów.
  • Sprzątając dom wzmocnisz mięśnie, spalisz dodatkowe kalorie i uwolnisz endorfiny, czyli hormony szczęścia, które sprawią, że poczujesz się zadowolona.

Schody zamiast windy

Wchodzenie po schodach przez jedną godzinę to aż 1100 spalonych kalorii! Jest to oczywiście ogromny wysiłek i wydaje się mało prawdopodbne byśmy w wolnym czasie wyszli na klatkę schodową i przez godzinę czasu chodzili góra dół… Natomiast na codzień opłaca się zrezygnować z windy i iść schodami do mieszkania, poniewać 15 min tej czynności to aż 275 kalorii mniej.

fitness-w-domu

Mini siłownia w domu

Większość z nas nie ma miejsca w domu na profesjonaly rowerek, ławeczkę czy drabinki. Osoby mieszkające w małych mieszkaniach mogą zaopatrzyć się w skakankę, step, handle ( które może zastąpić plastikowa butelka z piaskiem czy wodą)

  • Skakanie na skakance przez godzinę to 574 kalorie spalone, 30 min to 287 kalorii i 15 min to 144 kalorie mniej
  • Płyty DVD z fitnesem czy filmiki z ćwiczeniami na YouTube podpowiedzą nam jakie zestawy ćwiczeń możemy wykonwyać w domu.
  • Wysiłek fizyczny zaczyna przynosić efekty dopiero po około 45 minutach ruchu. Warto więc zarezerwować na nie ok. godziny.
  • Pamietajmy o rozgrzewce przed ćwiczeniami i o rozciąganiu po ćwiczeniach.
  • Jeśli dopiero zaczynasz dbać o formę ważne jest by się nie przeforsować. Na początek wybierz proste i lekkie ćwiczenia, zamiast przechodzić od razu na trening dla osób zaawansowanych.

Ćwicząc czy sprzątając należy pamiętać o zachowaniu prostego kręgosłupa i nie zastygać na długie chwile w obciążających stawy pozycjach.

Najlepiej angażować obie strony ciała – dzięki temu wzmocnisz zarówno prawe, jak i lewe ramiona i przedramiona oraz obydwie nogi.

Silna wola

  • Domowy fitness nie jest dla osób, które nie potrafią się zmobilizować. Domowe odchudzanie wymaga żelaznej dyscypliny i konsekwentnie stawianych sobie celów.
  • Pamiętaj, że na efekty trzeba poczekać. Nie da się poprawić kondycji i wyrzeźbić sylwetki w kilka dni! Pierwsze efekty ćwiczeń poczujemy już po tygodniu, ponieważ rzadziej będziemy łapać zadyszkę. Natomiast zmiany w sylwetce zauważymy dopiero po upływie około trzech miesięcy.

Ile kalorii spalamy wykonując domowe czynności:

  • gotowanie: 105 kcal/h
  • jak-schudnac-i-nie-wydac-pieniedzykopanie, grabienie ogrodu: 500 kcal/h
  • mycie okien: 240 kcal/h
  • mycie podłóg: 250 kcal/h
  • praca w ogródku: 250 kcal/h
  • pranie ręczne: 150 kcal/h
  • prasowanie: 144 kcal/h
  • robienie zakupów: 300 kcal/h
  • ścieranie kurzy: 240 kcal/h
  • słanie łóżka: 200 kcal/h
  • sprzątanie łazienki: 240 kcal/h
  • sprzątanie pokoju: 180 kcal/h
  • szorowanie podłóg: 426 kcal/h
  • szycie ręczne: 111 kcal/h
  • trzepanie dywanów: 260 kcal/h
  • zamiatanie podłogi: 100 kcal/h
  • zmywanie naczyń: 114 kcal/h

Źródło: Instytu Żywności i Żywienia