Jak zmieniły się zwyczaje konsumentów za sprawą Internetu?

Cyfrowa rzeczywistość, w której żyjemy, w znaczący sposób zmienia nasze życie. W Polsce pierwsze łącze internetowe uruchomiono w 1991 i od tamtego momentu, z roku na rok, sieć internetowa sukcesywnie rośnie. Bum technologiczny nie tylko zmienił nasze zwyczaje i zachowania, ale również sposób, w jaki dokonujemy zakupów. W dzisiejszych czasach prawie każdy z nas dokonał choć raz w życiu zakupu online. Obecnie marki, które nie dysponują stroną internetową, czy też profilem w mediach społecznościowych praktycznie nie istnieją. E-commerce to źródło niewyobrażalnych dochodów, które firma analityczna PMR szacuje na około 5% wartości łącznej sprzedaży detalicznej. Jak widzimy czasy robienia zakupów w lokalnych sklepach odeszły bezpowrotnie. Teraz kupienie sukienki, czy nowego ekspresu do kawy nie wymaga wyjścia z domu, a jedynie dobrego połączenia z Internetem. W Zaimo przeanalizujemy czynniki, które sprawiają, że dokonujemy zakupów przez Internet oraz zastanowimy się jak w związku z tym zmieniły się nasze zwyczaje zakupowe jako konsumentów.

Dlaczego wybieramy zakupy przez Internet?

Dlaczego wybieramy zakupy przez Internet?

Wiele produktów dostępnych w Internecie możemy kupić taniej niż w sklepie stacjonarnym, jak i skorzystać z atrakcyjnych promocji i ofert. Oprócz sezonowych obniżek oferowanych przez wiele sklepów online, często bywa tak, że drogą mailową otrzymujemy kody promocyjne, z których możemy skorzystać w danym sklepie. Ponadto, wiele e-commerce wysyła nam również promocje z okazji naszych urodzin, często z atrakcyjnymi obniżkami -20% czy nawet -50%. W sklepach stacjonarnych nie mamy tylu ciekawych promocji, a co za tym idzie, klienci częściej korzystają z ofert online i w ten sam sposób kupują więcej, skuszeni niższą ceną.

Wygoda i szybkość

Zakupy w sieci są niezwykle wygodne ze względu na to, że możesz dokonać zakupu z każdego miejsca (w drodze do pracy, w podróży, w pociągu, itd.) i, co najważniejsze, o każdej porze. Ekspresowe płatności, które nie wymagają od nas logowania się do banku, ani innych zbędnych formalności, również mają duży wpływ na nasz komfort podczas zakupów online. W przypadku Zaimo sytuacja wygląda tak samo, po wprowadzeniu podstawowych danych osobowych i paru dodatkowych informacji, które zajmują ci dosłownie kilka sekund, pieniądze szybko wpływają na twoje konto. Jeśli chodzi o zakupy online, obok szybkości usług, równie ważną sprawą przed sfinalizowaniem zakupów jest możliwość szybkiego porównania cen z innymi sklepami online, czy też przeczytania opinii innych użytkowników na temat danego produktu. Równie ważnym czynnikiem decydującym o naszej wygodzie podczas zakupów przez Internet są atrakcyjne warunki zwrotu zakupionych towarów. Coraz więcej firm oferują tą usługę za darmo, co oczywiście prowadzi do wzrostu popularności ich e-sklepów. Co więcej, jako, że każdy z nas ceni sobie wolny czas i każda stracona minuta zniechęca nas do dalszych zakupów, firmy bardzo duży nacisk kładą na szybkość ładowania się ich strony. Wiedzą bowiem, że każda dodatkowa sekunda oczekiwania na otworzenie się strony pozbawia ich klientów. I na koniec, niezwykle ważną rzeczą, o której każda marka powinna pamiętać, jest zoptymalizowanie swojej witryny do oglądania w przeglądarce urządzeń mobilnych. Dzięki stronom przyjaznym mobilnie problem zbyt małego tekstu, czy linków, w które trudno trafić i kliknąć, nie istnieje, przez co interakcja z serwisem ze strony konsumenta jest o wiele lepsza.

Nowe zwyczaje cyfrowych konsumentów

Nowe zwyczaje konsumentów

Łatwiej jest porównać produkty i zestawić konkurencyjne oferty przez Internet niż tracić czas i pieniądze na jeżdżeniu z jednego sklepu do drugiego. Jeśli korzystamy z możliwości, jakie oferują nam „porównywarki cen” możemy być pewni, że wybraliśmy najtańszą ofertę. Ponadto, będąc w danych sklepie dzięki odpowiednim aplikacjom na smartphonie możemy sprawdzić cenę danego produktu u konkurencji i w ten sposób być pewnym, że nie przepłacimy za wybrany towar.

Opinie innych użytkowników

Wielu z nas nie wyobraża sobie już zakupów bez przeczytania komentarzy innych użytkowników odnośnie danego produktu, czy też przeanalizowaniu wszystkich dostępnych testów wybranego towaru. Dzięki tym recenzjom nasz wybór jest o wiele bardziej przemyślany niż podczas tradycyjnych zakupów. Najwięcej z nas szuka opinii o produktach RTV i AGD, a także z kategorii motoryzacja. Coraz częściej poszukujemy również informacji na temat kosmetyków, czy restauracji, do której chcielibyśmy się wybrać. Kiedyś zasięgaliśmy opinii u znajomych, teraz natomiast rekomendacja jednej czy dwóch osób to za mało: w dzisiejszych czasach żądamy więcej i Internet to pragnienie jest w stanie zaspokoić.

Efekt ROPO i odwróconego ROPO

Te efekty dotyczą już ponad połowy internautów i każdego dnia stają się bardziej popularne. Dla tych, którzy nie znają jeszcze tej terminologii, wyjaśniamy: ROPO to wyszukiwanie produktów w sklepach internetowych, a zakupy w sklepie stacjonarnym; natomiast odwrócony efekt ROPO to oglądanie produktu w sklepie tradycyjnym, a później zakupienie towaru w sklepie internetowym. Jeśli chodzi o efekt ROPO, nasuwa nam się pytanie: dlaczego klienci po obejrzeniu produktu i zdecydowaniu się na jego zakup nie kupują przez Internet? Otóż czasem koszty przesyłki są zbyt wysokie, albo też przed zakupem należy zarejestrować się w sklepie internetowym, co wiąże się oczywiście z podaniem naszych danych osobowych, na co wielu klientów nie chce się zgodzić i woli udać się do sklepu stacjonarnego i dokonać tam zakupu. W przypadku odwróconego ROPO rzeczy takie jak odzież, czy obuwie wielu z nas woli najpierw przymierzyć w sklepie i mieć pewność, że pasują, a dopiero później kupić je w sieci (często za niższą cenę!). Niestety jedną z konsekwencji odwróconego efektu ROPO jest tzw. „showrooming,” co oznacza technikę, którą stosuje coraz więcej osób, a polega ona na oglądaniu i testowaniu produktów, a nie na ich zakupie. Klienci odwiedzają sklepy stacjonarne jedynie po to, by upewnić się, że wybrany towar spełnia ich oczekiwania, aby później kupić go w niższej cenie przez Internet.

Pamiętaj, że w Zaimo nie musisz stosować ani jednej z technik opisanych powyżej, gdyż tylko tutaj możesz znaleźć atrakcyjne pożyczki online, dostosowane idealnie do Twoich potrzeb. Oferujemy ci szybkie długoterminowe pożyczki indywidualne do 10 000 zł na 24 miesiące. Złożenie wniosku nie zajmie ci więcej niż kilka minut. Wnoszenie opłat jest bardzo elastyczne i pozwala na spłacanie kredytu w dowolonym momencie (o ile znajduje się on w przewidzianym terminie). Dajemy trzy różne opcje płatności kredytu: za pośrednictwem konta Zaimo, przelewem online lub, jeśli wolisz, przez wpłatę gotówką w najbliższym banku. Wszystko to z myślą o twojej wygodzie. Nie trać czasu – skontaktuj się z nami!