Zwrot prezentów

Coraz częściej zdarza się, że nietrafione prezenty świąteczne trafiają do kosza, lub giną porzucone w zakamarkach mieszkania. Nie można jednak zapominać o tym, że konsumenci posiadają prawo do zwrotu zakupionego towaru. Warto więc mieć świadomość tego, iż nietrafiony lub wadliwy upominek może zostać zwrócony do sklepu,  w którym uprzednio został nabyty.

Prawa konsumenta do zwrotu towaru

Zgodnie z obowiązującym w Polsce systemem prawnym, należy rozróżnić reklamację od zwrotu towaru. Reklamacja bowiem może mieć miejsce w sytuacji, gdy nabyty produkt jest rozbieżny z umową. W tym miejscu niezwykle ważny jest także fakt zaistnienia niezgodności towaru już w momencie dokonania zakupu danej rzeczy. Defekt może być także zauważalny dopiero po upływie jakiegoś czasu. Takimi wadami są: niezgodność ze specyfikacją oraz uszkodzenie produktu. Z kolei zwrot towaru dotyczy oddania produktu , podczas gdy determinantą jest indywidualne upodobanie kupującego. Do takich subiektywnych przyczyn można zaliczyć niewłaściwy rozmiar lub kolor. W następstwie tego należy podkreślić, iż reklamacja przysługuje każdemu konsumentowi, natomiast zwrot towaru tylko nielicznej grupie osób. Możliwość oddania danego produktu warunkowana jest przez wewnętrzne ustalenia danej sieci handlowej, która zezwala klientom na dokonanie takiego zwrotu. Ile jednak mamy czasu na dokonanie reklamacji? Okazuje się, że ten czas jest sprecyzowany przez polskie prawo. Każdy ma prawo złożyć zażalenie do dwóch  lat od momentu nabycia towaru, jednakże nie później a niżeli stwierdzenie wady w nabytym produkcie. W takiej sytuacji można się domagać naprawienia lub dokonania wymiany feralnego towaru, a w dalszej kolejności- zwrotu gotówki. Co ciekawe, do zareklamowania produktu nie jest potrzebny paragon- wystarczy okazać dowód płatności kartą lub też wyciąg z konta.

Zakupy w Internecie

Inaczej rzecz się ma z zakupami dokonanymi przez Internet. Klienci, którzy zdecydowali się na zakup prezentów online, zawsze mają 10 dni na dokonanie zwrotu towaru od momentu zawarcia umowy. Jednocześnie oświadczenie o odstąpieniu od umowy powinno zostać złożone w formie pisemnej. Jednakże w przypadku braku informacji ze strony sprzedawcy o możliwości odstąpienia od umowy, termin ten jest wydłużany do 3 miesięcy. Co więcej, zgodnie z polskim prawem, konsument może odstąpić od umów, które zostały zawarte na odległość, jak również poza lokalem danego przedsiębiorstwa- zakup u akwizytora. Nie oznacza to jednak, że sprzedający nie są chronieni przez polski system prawny. Bowiem istnieją szczególne sytuacje, w których konsument nie ma prawa odstąpić od zawartej umowy zakupu, m.in. w przypadku wylicytowania towaru na aukcji internetowej, gdy prezentem jest prasa, nagrania audiowizualne lub oprogramowanie komputerowe uprzednio rozpakowane, przedmiotem sprawy są rzeczy niezwracalne takie jak: bilety lotnicze, czy też wycieczki turystyczne.